Empati och superkrafter på Sveriges första hackathon med funktionshindertema

När samhällsfunktioner blir digitala behöver alla kunna ta del av dem – oavsett individuella förutsättningar som t.ex. funktionsnedsättning, stress och varierande bandbredd. Den 15 mars arrangerade PTS ett hackathon med tema tillgänglighet på webben. Ett femtiotal personer träffades för att utbyta och utveckla idéer. Flera grupper fick idéer som kan bli tävlingsbidrag i PTS innovationstävling, och en grupp gjorde en simulator som redan är lanserad i testversion.

Upplev webben så som andra upplever den

Webbplatser upplevs olika för olika besökare. Därför behöver de testas noga. Det finns gott om bra testverktyg – ofta i form av simulatorer – som kan användas för att testa hur en webbplats fungerar i olika skärmstorlek, webbläsare och operativsystem. Men andra variationer, som till exempel färgblindhet, dyslexi, stress, språkkunskaper och rörelsenedsättningar – behöver också testas.

Simulera webben!

PTS hackathon ”Simulera webben!” inleddes med en presentation av befintliga simulatorer. Därefter visade Hampus Sethfors från företaget Funka olika exempel på hur webben upplevs för personer med funktionsnedsättningar. Ljuddesignern Håkan Lidbo visade hur simulatorer inte bara kan ge förståelse och empati utan också utvidga användarens funktionsuppsättning med ”superkrafter”. Till exempel genom att transponera ultraljud till hörbara frekvenser.

 

Speciella glasögon gör att användaren bara ser en liten del av skärmen.

Aruna Wallell testar hur webben fungerar i kraftig förstoring. Foto: Aki Andersson

Deltagarna, som framförallt bestod av webbansvariga och webbutvecklare från myndigheter och byråer, fick ägna resten av dagen åt idégenerering och prototypande. ”Simulera webben!” ägde rum hos vår partner OpenLab på Kungliga Tekniska Högskolan, som också hjälpte oss att arbeta kreativt och konstruktivt med Design Thinking-metodik.

Bra idéer som kan ge bättre webbplatser

Ett vanligt problem på webben är att klickbara ytor (länkar, knappar mm) är för små. Det ställer till problem för den som har begränsad motorisk precision, till exempel av medicinska skäl eller på grund av en skakig miljö. Ett par av grupperna fokuserade på detta problem. En av dem hann till och med utveckla en första fungerande version av en simulator som webbutvecklare med stadig hand och perfekt kontorsmiljö kan använda för att få empati för användare med andra förutsättningar. Pekaren rör sig inte exakt så som användaren rör musen, så det blir kännbart att klickbara ytor måste göras tillräckligt stora! Simulatorn kallas Funkify och är ett Chrome-tillägg som även kan simulera vissa synvariationer.

En jury bestående av Mikael Holmgren (webbutvecklare på Myndigheten för delaktighet), Kerstin Ivarson Ahlstrand (tf. kanslichef på Dyslexiförbundet) och Erik Zetterström (tillgänglighetskonsult på ICT Enablers) delade ut diplom för bästa idé respektive störst nytta: Den ena handlade om att samla flera simulatorer i ett och samma verktyg, den andra handlade om att simulera dyslexi eller svenska som andra språk genom förvrängningar av sidans text.

Innovationstävlingen ger möjlighet att gå vidare med bra idéer

I vår utvärderingsenkät har många deltagare skrivit att det var en rolig och lärorik dag, och några tror att de kommer att arbeta vidare med sina idéer. Om de – eller du som läser den här artikeln – behöver finansiering för att kunna realisera en riktigt bra idé vill vi tipsa om PTS Innovationstävling, som i maj kommer att ha en utlysning med inriktning på webbtillgänglighet. Håll ögonen öppna på pts.se/innovation13!

Länkar till både Funkify och andra simulatorer finns samlade på webbriktlinjer.se/simulera.

 

 

Av Pär Lannerö
Projektledare Vägledning för webbutveckling

Skriv en kommentar

Din epostadress publiceras eller delas aldrig. Obligatoriska fält är markerade med *

Du kan använda dessa HTML taggar och attribut <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*