Från brev till Facebook

Konsumenter och andra målgrupper som vill ha kontakt med myndigheter använder nya sätt att kommunicera. Jag ser det som en naturlig del av vårt myndighetsuppdrag att möta målgrupperna där de finns, till exempel på Twitter och Facebook.

PTS är en statlig myndighet som lyder under förvaltningslagen. Det innebär bland annat att vi ska ge vägledning och råd till enskilda i frågor som rör vårt verksamhetsområde.

Vad innebär dessa lagkrav för PTS? Jo, precis som med andra myndigheter bör vi till att börja med vara tillgängliga för dem som har frågor till oss. Det går att nå PTS på flera sätt. Man kan nå oss såväl via telefon till vår växel 08-6785500 eller vanlig post som via vår webbplats http://www.pts.se och vår mejladress pts@pts.se.

Nu räcker det inte för PTS att bara vara tillgänglig för dem som har frågor till oss. Vi har också satt långsiktig konsumentnytta som det främsta målet med vår myndighetsutövning. Det innebär bland annat att alla konsumenter ska ha tillgång till tydlig information om rättigheter och skyldigheter. Därför gör vi hela tiden avvägningar i vårt dagliga arbete i hur vi på bästa sätt kan ge stöd till konsumenter.

Nya sätt att kommunicera

Men vi kan konstatera att tiden inte står stilla vad gäller hur människor kommunicerar. Under de senaste åren har vi sett hur våra olika målgrupper hittat helt nya former för kommunikation. E-post, sms och mms kompletteras nu med chatt via Facebook, Linked In och meddelanden på Twitter. Till och med spel som Wordfeud ger oss möjlighet att kommunicera med varandra på ett enkelt sätt. Det som känns nytt och konstigt för mig är en självklarhet för mina barn, så det är också en generationsfråga hur vi väljer att kommunicera med varandra.

I dag finns det de som hellre ställer sina frågor via Facebook än ringer till den myndighet som är ansvarig för området. Så för att försäkra oss om att PTS är nåbar och finns där våra olika målgrupper finns, så gör vi oss allt mer tillgängliga via nya kanaler, via sociala medier.

Twitter, Facebook och blogg

Vi twittrar ut våra olika nyheter, lediga tjänster och goda råd, och vi twittrar även när vi har olika arrangemang såsom PTS marknadsdag. Vi har även denna blogg på vår webbplats för att kunna kommmunicera kring våra olika frågor.

För några veckor sedan startade vi PTS Facebook-sida http://www.facebook.com/postochtelestyrelsen där vi löpande publicerar information riktad mot olika intresserade inom vårt område. Vi hoppas att det inte bara blir vi som informerar utan att vi får frågor, funderingar och kommentarer från alla besökare också.

Utvecklingen av olika sätt att kommunicera går som sagt snabbt framåt. Det som gällde igår gäller inte imorgon. Därför följer vi på PTS noga utvecklingen och söker hela tiden nya vägar att nå fram.

Annicka Spångberg

Av Annicka Spångberg
chef för kommunikationsavdelningen

2 Kommentarer

  1. 20120506 08:28

    Jag tecknade i februari 2011 ett TV-abonnemang med en känd operatör. Redan första dagen fick jag problem som gjorde att jag tvingades till massor av supportkontakter och där jag fick prata med olika agenter varje gång.
    Jag fick olika besked vid varje supportkontakt vad felet kunde bero på. En del agenter påstod att problemen berodde på min TV något som TV tillverkaren helt avvisade. Jag har fått ny TV-box och jag har fått nytt modem men alla problem kvarstod. Jag bad efter ett halvårs problem – att få prata med någon högre ansvarig för att dels informera om alla problem men också kräva att kraftåtgärder vidtages för att få ordning på alla fel. Men att få prata med någon högre ansvarig var inte möjligt. Jag blev efter 10 månader uppringd av en agent som beklagade och bad om ursäkt för min problem. Men som också lovade att stoppa all fakturering till dess alla problem var lösta.

    Men någon stopp på faktureringen blev det aldrig. Att försöka få kontakt med samma agent igen för att få en förklaring – var en total omöjlighet. Jag t.o.m. skickade rekommenderat brev till operatören för att den vägen be vederbörande att kontakta mig. Än idag – 6 månader senare så har inget svarat på mitt rekommenderade brev.
    Men nu – drygt ett år senare så har jag fått ett skadestånd av min operatör på flera tusen kronor.

    Det som hänt mig är ett tydligt bevis på att bindningstider är helt avgörande för hur en operatör kommer att agera gentemot en kund och det gäller alla operatörer utan undantag. En kund med bindningstid måste betala oavsett vilka problem som inträffar. En operatör kan enkelt fördröja, försena och i stort sett skylla på vad som helst så länge bindningstiid gäller och pengar strömmar in till operatörskontot. Man kan ha en urusel och okompetent support. Man bestämmer själv på vilket sätt man vill ha sina kundkontakter – telefon eller mail. Detta drabbar t.ex min hörselskadade kompis oerhört. Hans operatörskontakter får skötas av någon annan. Och så länge han har bindningstid och betalar då är hans övriga problem oviktiga. Hade hans operatör också haft möjlighet till mailkontakt då hade han klarat allt själv. När bindningstiden börjar ta slut då blir kunden plöstligt mycket viktig som då kan bli kontaktad och erbjuds rabatter för ny bindningstid. Hela mönstret är solklart – bindningstiderna är det absolut viktigaste för alla operatörer.

    Att fritt välja TV-program i ett program-paket är inte heller möjligt. Och anledningen är att operatören har betalt per program – bra eller dåliga. Därför ”blandar” operatören in även sämre ointressanta TV-program i sina paket – allt för att få mesta möjliga ”klirr” i sin kassa. Hade man fritt fått välja önskade TV-program då hade naturligtvis många program varit ointressanta till förmån för bra program och därmed gett sämre inkomst till operatören. Jag har ett programpaket med 14 program. Men då har jag tvingats acceptera 6 barnkanaler. Jag har inget emot barn men jag är i vuxen ålder och är mer intresserad av andra sorters TV-program. Helt klart så hade operatören varit mer rädd om sina kunder om inga bindningstider funnits. Servicen totalt hade blivit bättre och priserna hade blivit förmånligare.
    Och säkerligen hade mobiloperatörerna tvingats ta bort öppningsavgiften för varje samtal. Något som sköts automatiskat av systemet. När samtalsavgiften ska sänkas då meddelas detta i stora rubriker. Men att man samtidigt höjer öppningsavgiften talas det tyst om.

    Jag är totalmotsåndare till bindningstider – dom ska bort totalt! Dom möjligheter som operatörerna nu har – gör hela branschen oseriös. Det ska endast finnas löpande avtal så att operatörernas rabatterbjudnaden alltid blir aktuella. Man ska enkelt kunna byta operatör. Först då kommer operatörskollektivet att tvingas förstå att kunden är det viktigaste som finns. Med bindningstider så är kunden fortfarande ”det viktigaste som finns” men bara till dess abonnemanget är klart och tecknat. Sedan gäller smilet nästa kundobjekt osv. Klirret i operatörskassan får aldrig sina därav metoderna som används. Och systemet medger att operatörerna kan behandla sin kunder – i stort sett hur vidrigt som helst.

  2. Bloggredaktionen
    20120507 09:01

    Hej Lars, och tack för dina synpunkter. Långa bindningstider kan vara ett problem för konsumenter, och detta är något vi uppmärksammat och föreslagit att regler för hur lång en maximal bindningstid får vara bör utredas. Vi har också uppmärksammat vikten av att det är lätt för konsumenter att byta leverantör och abonnemang i rapporten ”Möjligheten att byta” som finns här: http://www.pts.se/sv/Dokument/Rapporter/Telefoni/2010/Mojlighet-att-byta—PTS-ER-201022/
    Om du vill ha mer praktisk rådgivning så kan du kontakta Telekområdgivarna som finns på http://www.telekomradgivarna.se.

Skriv en kommentar

Din epostadress publiceras eller delas aldrig. Obligatoriska fält är markerade med *

Du kan använda dessa HTML taggar och attribut <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*